Одним з ефективних методів АБА, який допомагає підвищити ймовірність бажаної поведінки у дитини з аутизмом, є використання принципу Прімака (цю методику іноді називають методом «Перший – потім»). Застосування цього методу полягає в наступному – коли ви хочете, щоб дитина виконувала не бажану для нього дію (їсти овочеве пюре, чистити зуби, відкладати іграшки і т.д.), запропонуйте йому після виконання цієї дії приємне для дитини заняття (цукерки, дивіться телевізор, грайте у відеоігри). Для дитини може бути достатньо словесних вказівок: «Можна гойдатися на гойдалках після миття посуду», «Спочатку ви виконаєте домашнє завдання, потім подивіться серіал», «Спочатку ви будете їсти овочі, потім торт».
Якщо дитина з РАС погано розуміє адресу мови, для нього можна приготувати планшет «Спочатку – потім». Ви можете завантажити макет такого планшета і зробити його самостійно, або замовити готовий планшет в нашому каталозі.
Важливо:
-
- для того щоб метод спрацював, необхідно вибрати досить сильне заохочення. Знайдіть дію, смаколик чи іграшку, яка буде мотивувати вашу дитину.
- давати підкріплення треба відразу, після того, як дитина виконає необхідні дії.
- давати мотиватор (улюблену їжу або заняття) дозованим способом – в невеликій кількості або на короткий час, щоб дитина не втрачала інтерес до мотиватора (їсти солодощі або грати з іграшкою)
- не забудьте змінювати і шукати нові мотиватори – що викликало у дитини захват тиждень тому, сьогодні може вже не викликати достатнього інтересу.